Esileht » Muljed ja mõlgutused » Facebooki mõttest ja suurpuhastusest

Facebooki mõttest ja suurpuhastusest

Minu Facebooki kontaktide hulgas on eranditult ainult toredad inimesed. Kõik on isemoodi ja samas natuke ka sarnased, ümbritseva suhtes hoolivad ja milleski säravad. Mul on hea meel, et kõigi teiega kusagil kuidagi tutvunud või kokku puutunud olen.

´Kui keegi räägib, et tunneb end negatiivsest infost üleujutatuna, siis minul seda probleemi ei ole. Uudiseid ma aktiivselt ei jälgi ja olen enamasti rahul selle valikuga, mis Fb kontaktid mulle koos kommentaaridega ette serveerivad. Üldiselt jagatakse olulisi ja pigem helgeid või vähemalt helguse poole püüdlevaid asju. Vahel harva on küll juhtunud, et tahaks kedagi verbaalselt raputada ja siis on pärast hea meel, et polnud parajasti avatud arvutit käepärast. Aga tõesti ainult loetud korrad pikkade aastate jooksul.

Üldises infomassis orienteerumine läks palju lihtsamaks, kui jagasin kontaktid listidesse ning lasin lahti vajadusest kõigega kursis olla. Sageli vaatan ainult paari ekraanipikkuse jagu uudiseid üldseinal ja lisaks esimese ringi kontaktide jagatut.

Samuti ei ole mul muret, et osad kontaktid eriliselt häirivad oleks oma jagamistes. Mängude jagamise tuhin paistab olevat vaibunud. Paaril korral olen kasutanud kellegi ajutiselt uudisvoost varjamise võimalust ja paar väga vastumeelsete avaldustega inimest olen eemaldanud ja veidi üldkorrastust teinud, kuid üldiselt on nii, et kui inimene on tore, siis on tema jagatav ka pigem tore ja kellega pole üldse klappinud, see pole sõbraks tahtnud ka.

Kõigele sellele vaatamata on mulle viimasel ajal järjest rohkem hakanud tunduma, et 390 inimese käekäiguga pea igapäevaselt kursis olemine ei ole päris normaalne ja ei ole tegelikult kooskõlas reaalsusega. On küll neid, kes jälgivad tuhatkonna inimese tegemisi ja jagavad oma elu lähivaateid kõigi nendega, kuid siinkohal on ilmselt oluline, mis mõtte keegi Facebookile annab.

Kui Fb on koht, kus hoida ühtselt hallatavana koos kõik kontaktid, kellega on kusagil kokku puututud ja ehk võib veel kunagi puutuda või üksteisele kasulikuks osutuda ning ka uusi kontakte luua, siis on loogiline koguda seal nii palju sõpru kui võimalik ja kõigist hästi kinni hoida.

Kui Fb on koht, kus hoida sidet inimestega, kellega füüsilises maailmas suheldakse ja tahetakse veel tihedamalt ja infomahukamalt suhelda, siis on loogiline hoida oma sõpruskond seal nii väike, et sisaldab ainult inimesi, keda tõesti tuntakse, usaldatakse ja  kellele ei jõuaks lihtsalt kõike seda infot igaühele eraldi saata.

Mulle meeldiks vahepealne variant, kus saan nii hoida sidet heade sõprade ja tuttavatega kui luua uusi tutvusi kui jälgida lihtsalt huvitavate inimeste jagamisi ja samas tunda oma kontaktide nimekirja vaadates, et ma tean kõiki neid inimesi.

Mulle meeldib Fb juures, et see on nagu tutvuskonna elav ajaleht ja kalender: kogu aeg on ülevaade, kellel on sünnipäev, kes on lapse saanud, kes (uue) kaasa leidnud, kes eriala vahetanud, kes mis teenuseid pakub, kes kus reisimas käinud, kes mis muusikat ja kirjandust soovitab ja alati saab küsida soovitusi või nõuandeid mille iganes kohta – keegi ikka midagi teab. Kassipoegadele leidsin kiiresti uued kodud ja kadunud koerad-kassidki leitakse vahel üles.

Kuid praeguse 390 kontaktiga on vahel nii, et ühest küljest ma justkui tean neid kõiki:  ma tean, kus nad reisivad, mis nad söövad, mida ühest või teisest asjast ühiskonnas arvavad, mis sündmustel osalevad või plaanivad osaleda, mida nad ette võtnud või teinud on, mis uusi huvitavaid hobisid nad on avastanud ja arendanud, näen, kuidas nende lapsed kasvavad päev-päevalt ja aasta-aastalt, mis nende aias või aknalaual toimub, millised tuttavad on omavahel ka tuttavaks saanud ja keegi ei saa mind süüdistada nende sünnipäeva unustamises (sest Fb peab meeles, eeldusel, et talle on öeldud. Ja eeldusel, et ma sel päeval Fb vaatan. Kui Fb-le ei ole öeldud, siis on ilmne järeldus, et inimene ei taha, et teised teaks tema aasta jagu vanemaks saamisest).

Teisest küljest tunnen vahel, et minu informeeritus nende elus toimuvast on ajast ja arust. Näiteks juhtudel, kui paistab, et keegi on teleporteerunud ühest justkui õnnelikust suhtest teise ilma mingi vaheetapita ja kõik nende tuttavad rõõmustavad nende üle või võtavad seda üldteada faktina, samas kui minul on peas ainult rida küsimärke teemal, mis sai sellest maailma kõige ilusamast, armsamast ja täiuslikumast tüdrukust, kellega ta abielluma pidi või naisest, kellega ta ühist kodu otsis, kuigi see võis olla aasta või viis tagasi. Nagu näha, on selline infosulg seotud eelkõige meestega, naised tavaliselt kajastavad vahepealset ka. Kui keegi nüüd mõtleb, et mis see üldse minu asi on, mis teised oma suhetega teevad, siis ega ei olegi. Ja selles ongi minu jaoks Fb probleem  –  see loob illusiooni, et tunned inimesi, kellega pole ehk kunagi kohtunud või üle paari lause vahetanud ning kulutab energiat mõtisklemisele asjade üle, mis õigusega ei puutu minusse. Ilma tundeta, et mu küsimused oleks kohased või oodatud. Või et mu liitumine kellegi seinal toimuvasse vestlusse ei oleks võõrasse ruumi tungimine.

Otsustasin teha oma kontaktide seas suurpuhastuse. Esialgsel vaatlusel leidsin, et veidi alla 100st võiks lahti lasta. Eks näis, kui vapper ma selle  läbi viimisel olen. Kohutavalt kahju on ja käed värisevad, sest tahaks ikka kõigist kinni hoida. Kui keegi must oma seinal puudust tunneb, kirjuta mulle isiklikult. Loodan, et puhastus teeb ruumi reaalseteks kohtumisteks füüsilises maailmas või kirja teel. Aitäh teile, et oma elu minuga jagasite! Soovin teile kõike kõige paremat!

2 thoughts on “Facebooki mõttest ja suurpuhastusest

  1. Super! Vana minna laskmine annab ruumi uutele ja huvitavatele tutvustele/võimalustele:) tuult tiibadesse;)

Lisa kommentaar

