Esileht » Muljed ja mõlgutused » Räägime autodest

Räägime autodest

Jõudsin hiljuti otsusele, et on viimane aeg omale autojuhiload teha. Nüüd vaatan autosid uue pilguga ja mõtlen, millisega mulle meeldiks sõita. Päris lähiajal ma midagi veel soetama ei hakka, kuid pean juba plaane. Jagage kogemusi ja tähelepanekuid, nii positiivseid kui negatiivseid:)

Panin kirja tingimused, millele minu tulevane auto võiks vastata:

*kindlasti kasutatud – lugesin kusagilt, et uued autod on üks suurimatest allikatest, kust kahjulikud ained keskkonnast inimeste organismi jõuavad
*samas väga heas korras
*väga turvaline
*püsib kindlalt teel, st eeldatavasti neliveoga, samas mitte päris jeebiline, vaid rohkem pereautoline
*sujuva liikumisega ja vaikne
*mugav ja lihtne juhtida
*sobib nii linnas, maanteel, kui Võrumaa kruusastel küngastel ja poristel/lumistel metsateedel sõitmiseks
*ilma liigsete vidinateta, samas võiks olla GPS ja midagi sellist nagu Eyesight süsteem. Viimane tundub algaja autojuhi jaoks eluliselt oluline
*säästliku kütusekuluga
*vähe heitgaase, võimalikult keskkonnasäästlik ka tootmises
*ruumikas nii salongis kui pakiruumis
*mugav ja ilus

Olen paar päeva vaadanud netis autotootjate kodulehti, mudelite võrdlusi ja tutvustusvideosid. Olen ikka arvanud, et Volvol on kõige turvalisemad autod ja alustasin automaailmaga tutvumist, võrreldes kõiki uusi leide Volvo XC sarja mudelitega (millele üldiselt on antud iga kord kõrgem hinne kui teiste tootjate mudelitele, paari üksiku erandiga). Kuid varsti leidsin, et kõige rohkem meeldib mulle hoopis Subaru Outback, mis sai ka võrdlustes 9,7 punkti 10st ja ühes võrdluses hinnati seda kriipsuke kõrgemalt, kui Volvo XC 70, mis maksab palju rohkem.

Erinevate tootjate reklaame vaadates mõtlesin, et kellele nad küll neid suunanud on ja kas sellised inimesed kusagil reaalselt olemas ka on. Subaru reklaamid tunduvad kõige inimlikumad, koduleht kõige kliendisõbralikum ja nad reklaamivad ennast kui väga keskkonnateadlikku ja esmajoones turvalisusele mõtlevat tootjat. Subaru on ainus vaadatutest, kellel ma suutsin tuvastada konkreetse sihtgrupi ja tundub, et ma vist kuulun sellesse.
Kõige suurem miinus Subarul paistab netist loetu põhjal olevat, et neil on ainult manuaalkäigukastid. Automaatkäigukast pidi palju mugavam olema. Kuidas teil automaat- ja manuaalkäigukastide kasutamise kogemused on olnud?

Vaatasin, et auto24 pakub päris palju kasutatud Outback`e, kuid Tartu tänavatel pole ma ühtegi märganud. Kas kellelgi teist äkki on selline (olnud) ja oskate kogemusi jagada?

Milliste autodega ise olete sõitnud ja mida nende põhjal soovitaksite?

Ühtlasi, milline on kõige parem autokool kvaliteetse koolituse saamiseks?

Forest road NW of Vysokovo commons wikimedia org

15 thoughts on “Räägime autodest

  1. Olen sõpradelt Outbacki kohta häid sõnu kuulnud. Samas, eks igaüks kiidab oma.

    Veiko soovitus võtta esimeseks autoks “käsikast” võib ka hea mõte olla. Õpid sellega sõidu ära, küll on aega hiljem mugavama automaadi peale ka minna. Kui alustadki automaadiga, oled siduriga masinal – olgu see sõiduauto või traktor – pärast hädas..

  2. Vaatasin kõik soovitatud margid ja mudelid üle. Ja leidsin ikkagi, et Outbackist paremat ei ole:) Kui ajutist autot otsida, siis sobiks ilmselt Subaru Legacy, Subaru Forester, Volvo XC 70 ja võibolla Volvo V 40 (V 70 on minu maitse jaoks liiga kandiline), Kia Sorento või Hyundai Santa Fe ka, aga mul on kõrini ajutistest asjadest elus ja leian, et kui juba autot soetada, siis ainult sellist, mis kaua kestab. Mitte küll uusimat mudelit, vast alates 2005 aasta väljalaskest. Kuigi ega enne proovisõitu lõplikult ei tea.

    Ma ei hakka kindlasti autoga kohe igal pool käima, sihilikult muda otsima ei lähe ja tõenäoliselt vähemalt esimese poole aasta jooksul Tallinna tänavatele ei tüki sellega. Ilma nendetagi teeb auto omamine elu palju vabamaks.

    Vaatasin kasutatud autode pakkumisi ja selgus, et on siiski ka automaatkäigukastiga Outback`e olemas. Eks ma sõidulube tehes mõtlen selle peale, kumb mulle paremini sobib.

    Ma ei olnud siiani tänaval Subaru autosid üldse näinud ega oleks märgi järgi ära tundnudki. Üleeile nägin esimest Legacyt ja eile õhtul nägin umbes 10 minuti jooksul 2 Foresteri, 1 Legacyt ja lõpetuseks ka 1 Outbacki. Outback ei olnud reaalsuses nii pikk, kui piltidel paistis, kuigi neid on vist erineva pikkusega aja jooksul tehtud. Oli väga kena:)

    Kui reaalse valimiseni jõuan, annan siin ka teada, kuidas läks.

  3. Mina soovitaks esimeseks autoks pigem soetada manuaaliga ja mitte kõige kallim auto. Ja mitte võtta seda kui kestvuskaupa mis jääb väga pikaks ajaks vaid pikem nö õppeautona. Tänapäeval muidugi õpitakse juba autokoolis ka päris hästi sõitma sest eksamireeglid on karmid, aga ikkagi tuleb see õige sõidukogemus igapäevase sõidu käigus. Muidugi turvalisuses ei tasuks mööndusi teha aga näiteks ca 10 aastat vanad Volvod ja Saabid jms pisut suuremad autod on igati ok turvalisusega, võid vaadata http://www.euroncap.com/ lehelt turvateste. Kui manuaaliga 1-2 aastat sõitnud oled, siis on see juba nagu jalgrattaga sõit mida enam ära ei unusta ja seejärel võid julgelt automaadi peale üle minna, tead et saad ka manuaaliga vajadusel hakkama. Kui sa kohe peale autokooli automaadiga sõitma hakkad siis edaspidi oled hädas kui vajadus manuaaliga sõita. Mul endal on mõlemad, manuaal ja automaat, sõidan ka vaheldumisi mõlemaga.

  4. Minul saab lubade tegemisest septembris kaks aastat, sõitnud olen selle aja jooksul üsna vähe. AINULT automaadiga 🙂 Ja olen ka abikaasale väga konkreetselt öelnud, et kuni pole tõesti hädavajadust, seni mina tavalise autoga ei sõida. Olen algaja juht ja automaatkäigukast teeb mu elu lihtsaks – sain ARKi eksami pärast räiget harjutamist kenasti tehtud, aga nüüd on sõitmist harva, st igapäevast praktikat ei ole ja ma lihtsalt ei jõua kõigele korraga tähelepanu pöörata. Ja mul pole vaja tihti sõita, seega ma ei saa pidevalt harjutada. Ma ei tahagi iga päev sõita, ainult siis, kui vaja on.

    Uuemad automaatkastid, räägitakse, ei võta rohkem kütust. Aga remont on kallim küll, jah. Mind see ei morjenda. Kui mina auto ostaks, siis automaadi 🙂 Aga praegu muidugi on Abikaasal hoopis buss ja selle rooli ma ei lähe ka surma ähvardusel 😀 See on müügis, sest töö on nüüd teistsugune ja bussi pole enam vaja – kui müüdud saame, on Abikaasal plaan osta asemele Toyota Avensis. Olevat soovitatud, et peab hästi vastu ja varuosad ka odavad, Ju siis on 🙂

    Aga karta on, et see tuleb manuaal, mis tähendab, et mina seda ei juhi 🙂 Kui on vaja, et mina sõidaksin, siis laenan emalt auto.

    Mu sõbranna, kel sõidusaaži küllaga, ütles ka, et vaatas enne automaatkasti kasutajaid pigem põlglikult, aga nüüd, kus mees sai automaatkastiga tööauto, sõidab ise ka sellega ja ei tahaks enam manuaali. Nii et… Maitse asi?

    Load ma soovitan kindlasti tavalised teha, sest iial ei tea, mis olukordi ette tuleb – siis on hea, kui on käikudega sõitmine kunagi selgeks õpitud ja ka “luba” manuaalkastiga autot juhtida. Aga jah… Osta soovitan automaadi 😀

    Kui ma peaks kunagi manuaalkastiga tööauto saama, siis ehk õpiks sellega sõitmise ära, aga muud põhjust ma praegu käikudega jamamiseks ei näe. Ja mu praegune ideaalne töökoht ei vaja autot, käin tööl jala või sõidan rattaga. Mulle sobib 🙂

  5. Odav mahukas (oma välismõõtmete kohta) ökonoomne auto, mis sõidab ka metsateedel, on näiteks Opel Corsa C. Ilma naljata, meil oli selline. Kolm turvatooli mahtus tagaistmele kenasti ära, titekäru pagasnikusse ja küpsisepuru jaoks oli ka ruumi. Elame maal ja lumetormidega olime kodus kinni täpselt nendel päevadel, kui džiibid ka läbi ei pääsenud. Auto sõidab siiamaani ilusti ja veermikumuresid pole uuelt omanikult kuulda olnud. Nelivedu muidugi polnud, aga ega me vist oskakski sellest puudust tunda.

    Automaatkäigukasti parandamine on tõesti üks õudne asi, ja kütuse koha pealt on ka nagu on, aga kui juhil on muidu kehvapoolne koordinatsioon, siis on automaatkast ainuke valik. Minu jaoks olid kooli ajal koordinatsiooniharjutused puhas õudus ja ega ma siiani õieti aru ei saa, kuidas on võimalik korraga kontrollida mõlema jala ja mõlema käe tegevust. Automaatkastiga auto puhul peab kogu aeg aktiivselt kasutama ainult ühte jalga ja ühte kätt – palju lihtsam! Juhiload tehakse küll alguses manuaalkäigukastiga, nii igaks juhuks. Kui load käes, tuleb katsetada ja proovida, millise käigukastiga endale mugavam on. Kui koordinatsiooniprobleeme pole, siis on küll tõenäoliselt ükskõik …

    Ruumikuse koha pealt veel üks mõte – enamik inimesi ei vea korraga palju rahvast ja palju kraami. Kui on (kunagi) tarvis suuremamõõtmelisi asju vedada, on kasulikum valida universaalkerega auto, millel tagumine iste sisse käiks. Kogu majakraami korraga ei koli, aga mööblipoest mõne väiksema kummuti toob kenasti koju.

    • Selleks ma tahangi mahuka tagaosaga autot, et matkates saaks taga toolid kokku panna ja vajadusel autos ööbida:)
      Mul oli ka kooli ajal koordinatsiooni harjutustega probleeme. Loodan ikka mõlema kägukasti kasutamise ära õppida.

  6. Eestlase valik läbi aegade on olnud Honda CR-V või Toyota RAV4.

    Kui tahad aga pereemade massist erineda ja sexy välja näha, siis võta BMW. Naisele kes sõidab BMWga vaatavad kõik järele:))

  7. Aitäh julgustuse ja nõu eest! 🙂
    Seda ma ei teadnud, et automaatkäigukast rohkem kütust sööb ja kallim parandada on.
    Ma ei otsi odavat autot, vaid korralikku autot, millega igas olukorras kindel sõita on ja mille ülalpidamine asjatult kulukas pole. Kasutatud seisund võtab juba iseenesest ka luksusautodel hinna kõvasti maha, samas peavad algselt kallimad autod kasutatuna kauem heas korras vastu (kui neid hästi hoitud on). Subarul on nelivedu kõigil, ka väikeautodel, ühe baasturvanõudena ja kuigi kvaliteet on peaaegu sama kõrge, mis Volvol, maksavad nad uuena peaaegu poole vähem kuna nad ei paku luksuskogemust, vaid ausaid “no-nonsense” autosid, nagu ühes võrdluses öeldi.

  8. Vastupidi Kaur, Mul on olnud mitu autot automaat käigukastiga ning ikka veel igatsen manuaali taga. Kindlasti on talvel ka ohutum ning ka ökonoomsem kautades käikpidurdust mida automaat käigukast ei võimalda.
    Audi allroad ning Volkswagen Passat lisaks Volvodele on ka päris viisakad ning ökod isendid.

  9. Manuaali soovitavad ainult ja ainult need, kes automaadiga sõitnud pole. Ma läksin 10 aastat tagasi automaadi peale ja ma ei saa üldse aru, miks tehakse tavalisi pereautosid manuaalkastiga. Asi pole kogenematuses. Automaat on lihtsalt mugavam (üks käsi on vaba) ja sujuvam (moodsal automaatkastil ei pane sa käiguvahetust üldse tähele) ja ohutum (ootamatuse korral saad 100% juhtida, mitte ei pea käigu ja siduriga mängima).

    Aga sa nõuad oma uuelt autolt liiga palju. Odav mahukas ökonoomne neljaveoline auto, mis sõidab ka metsateedel? Neid kõiki korraga ei saa.

  10. Läbivuse osas on suur roll rehvidel, täpsemalt sellel, et oleks teele vastav muster. Sest kui ikka on tee tuisanud, siis on ikka väga abiks korralik kumm. Seepärast olen sõitnud palju M+S rehvidega ja talverehvid vahetan vastumeelselt siis kui selgelt enam pori pole. Viimased 10a olen omanud Partner/Berlingo pakutavat. (Üheks põhjuseks on ka see, et soovin sulanduda maaellu ning nö farmeri masin teeb minust “oma jope”)

  11. Autokoolidel pole vahet, aga vägagi loeb klapp sõiduõpetajaga. Manuaal- ja automaatkäigukasti vahe on see, et automaatkäigukasti on väga-väga kallis remontida, kui see peaks katki minema.

  12. Volvo V70 D5 diisel on väga ökonoomne, ruumikas, mugav, vaikne.
    Kindlasti on hea ka püsikiiruse hoidja ja nahksisu. Mullemeeldivad ikka manuaalid, annab rohkem võimalusi juhtimisel. Samas kui enamasti linnas sõites ja kogenematu juht olla on tõen parem automaatkäigukast mis ühtlasi ka tarbib rohkem kütust.

  13. Automaatkäigukast on muidugi väga mugav, aga mina olen oma 24 autojuhiaastast 22 sõitnud manuaaliga ja ei tunne küll, et oleksin millestki olulisest ilma jäänud. Kui see on ainus otsustuskriteerium, siis soovitan kahe silma vahele jätta 🙂
    Autokoolidest arvan millegipärast, et vahet pole. Ma võtaks kõige odavama 🙂 Sõitmine pole mingi raketiteadus ja see, kui hea autojuht Sinust saab, sõltub ainult Sust endast.

Lisa kommentaar

