Esileht » Koduloomine » Eluviis » Varielust

Varielust

Olen endalt viimase 12 või rohkema aasta jooksul üsna regulaarselt (vähemalt kord aastas) küsinud, mida tahan oma eluga teha ja vastused kirja pannud. Vastused on alati enam-vähem ühesugused. Eks ma olen üht-teist soovitust teinud ka ja kindlasti olen liikunud mitmes osas nende kujutluste realiseerimise teel. Kuid suuremas jaos on mu tegemised olnud hale vari sellest, mida olen tahtnud teha.

Viimasel ajal olen tundnud vajadust viia oma elu uuele tasemele. Olen jälginud erinevate eeskujude ettevõtmisi ja suhtumisi ning neid oma elus rakendanud. Mitmelt poolt on silma jäänud soovitus läheneda kõigele nii nagu teeks seda professionaal. Minu jaoks on sõna professionaal tundunud külm, kuiv ja hingetu. Kuid konkreetsed soovitused on tundunud mõistlikud. Hiljuti leidsin ühe huvitava videovestluse Steven Pressfieldiga tema raamatust “Turning Pro”. Suuresti oli selles juttu samadest asjadest, mida olin mujaltki lugenud ja mida olin juba rakendamas. Kuid video jättis siiski piisavalt sügava mulje, et lugesin raamatut ka.

See on õhuke raamat lühikeste peatükkidega ja lugesin selle mõne tunniga läbi. Ka siin on sisuliselt juttu samadest asjadest, mida igaüks tegelikult teab, kuid lihtsalt, selgelt, kompaktselt ja isikliku lähenemisega. Sageli on nii, et inimesed küll teavad mingeid põhimõtteid, need on juba pealuu sisse kulunud ja neid kuuleb igalt poolt, kuid praktiliselt järgima neid ei vaevuta, lihtsalt mõeldakse, et vanad õpetused, räägi midagi uut.

Pressfield eristab kolme lähenemist elule: sõltuvuses inimene, amatöör ja professionaal. Ta kirjeldab iga lähenemist detailselt ja lisaks toob sisse varielu mõiste. Varielu on elu, mis mingil tasemel on metafoor sellest, mida inimene tegelikult oma eluga teha tahab. Võib olla oma tegemistes väga professionaalne, kuid ikkagi elada varielu ja põgeneda oma tegeliku elu eest.

Seda raamatut lugedes taipasin, et olen elanud varielu ja elanud seda amatöörina. Kuigi olen põhimõtteliselt teinud seda, mida olen tahtnud teha, olen seda teinud väga kahvatus variandis ja pisikeses ulatuses. Varielu on mugav ja turvaline. Tegelikult soovitu tegemine eeldab massiivse hulga hirmude, eelarvamuste ja muude raskuste ületamist. Sellega kaasneb hulk inimesi, kes üritavad sind tagasi maa peale tõmmata (sest nad ise ei julge oma elu elada ja siis on väga ebamugav, kui keegi läheduses julgeb). Tekib palju ähvardavaid küsimusi nagu kes sa selline enda arvates oled ja mis sa endast õige mõtled ja miks peaks sul paremini minema kui teistel ja üldse, mis elul nii viga on nagu kõik elavad.
Aga sellisel varielul on oma hind.

Mulle meeldis selle raamatu juures, et autor räägib ausalt oma kogemustest teel varielust päris elu juurde. Ja sellest, kuidas tema esimene kangelane oli metsik kass, kes vaatas teda sellise pilguga, et polnud mingit kahtlust, kummal neist oma elu üle kontroll on. Ja samas on pisiesseede vahel välja toodud konkreetsed kohe rakendatavad põhimõtted.

Soovitan raamatut “Turning Pro” kõigile, kes tunnevad, et peaks oma elule kindlama sihi andma või olemasoleval sihil paremini edasi liikuma. Selles räägitakse küll peamiselt loovinimestest, kuid põhimõtted on rakendatavad ka igas muus valdkonnas, kasvõi koduloomisel ja suhetes.

2 thoughts on “Varielust

  1. Aitäh, Lilian! 🙂
    Vahel on küll olnud nii, et tunnen tugevat soovi midagi kirja panna ja peas juba moodustub kiri, aga parajasti on muud kiired tegemised või pole kaustikut käepärast ja hiljem ei tule enam nii hea sõnastus. Enamasti olen tänupäevikut pidanud kas hommikul, et päeva helgelt alustada või õhtul, et positiivselt lõpetada. Konkreetsel ajal päevast kirjutamisel on see eelis, et kui juba kirjutama hakata, siis tuleb ideid juurde ka siis, kui enne kirjutama hakkamist ei meenunud midagi või oli paha tuju. Mulle meeldib, kui saan kirjutada keskendunult, kõik, mis tuleb, välja ja pärast lugeda kompaktseid ühe päeva jutte. Eks igaühele sobib isemoodi ja on vaja leida see, mis endale toimib.

    Raamatutest loobumist mul küll mõttes pole olnud, ka kõige lühemaks perioodiks:) Ma olen eluaeg raamatukoi olnud ja ei suuda ühte kuudki rahulikult elada ilma raamatukokku pääsemata. Kaks kuud Kreetal olles oli tõsine probleem, et raamatukokku ei saa. Aga õnneks oli seal inglise keelt kõnelevate välismaalaste kogunemine kasutatud raamatute laadaga, kus end tublisti varustasin.
    Aegajalt juhtub loomulikult, et ma mitu päeva järjest raamatut ei loe kuna muid tegemisi on nii palju või olen külas ja raamatu asemel on käsitöö kaasa võetud, aga seda tuleb ikka harva ette. Üldiselt on külas võõras raamaturiiulis palju ahvatlusi. Minu jaoks on raamatud võimalus näha uusi mõttemaailmu ja neist saab impulsse oma mõttekäikudeks, ka siis, kui need autori omadest väga erinevat teed lähevad.
    Olen mõelnud, et võiks olla pikem periood, kus ma regulaarselt kirjutan ise enne, kui sel päeval midagi loen. Sest lugemisega võib kergesti sattuda lõksu, kus tahan näha, mis teised sellest kirjutanud on, kuigi endal on juba kirjutamisvalmis tekst peas ootamas ja edasi lükatud lugemise tõttu.

  2. Kirjutan selle kommentaari kahe postituse peale kokku. Varielu ja paast. Tahtsin Sulle soovitada paastu ajal loobuda lisaks arvutist loobumisele ka loobumist raamatutest. Minu arusaamist mööda on paastu kõige esimene mõte elada seest poolt välja poole ja ideaalis hoiduda asjadest, mis tulevad väljastpoolt sissepoole. Aga võibolla oli see Sul juba mõttes 🙂
    Ja üks mõte on mul ka tänupäeviku osas. Parim viis tänupäevikut pidada, on teha seda spontaanselt ehk selles hetkes sees, kui Sa just tunnedki tänulikkust. Imekombel tunded juhivad meie kirjutamist ja aitavad leida õigeid sõnu, et läbi nende sõnade ka esiletulnud tunded jääksid kirjutatusse. Ma tänupäevikut pole veel väga kirjutanud, aga pean meenutuse päevikut, kus panen kirja äkki meelde tulnud hetki minevikust. Eesmärk sellele on jõuda nende tunneteni, mida kogesin lapsepõlves, ja mäletada rohkem oma lapsepõlve. Ma pole seda kuskilt lugenud, aga pikka aega on tulnud sisemusest käsk seda teha ja viimasel ajal, ehk vist mingi pool aastat olen neid äkki meenunud tundeid, mõtteid ja sündmusi kirja pannud.
    Kõike parimat Sulle Sinu paastuteel 🙂

Lisa kommentaar

