Esileht » Kööginurgake » Linnud

Linnud

Kaua aega jälle mööda lennanud ilma postitamata. Mitmed tekstid ootavad kirja saamist, kuid kooliasjadega on kiire olnud. Lootust on, et peagi siiski jõuan kirjutada.

Jõulude ajal tõmbasin joone alla 5,5 aastale taimetoitlasena ja hakkasin linde sööma. Elusad pehmed ja sulelised ja väga isuäratavad kanad tikkusid juba unedesse, leidsin, et ju siis on vaja. Kuna mahekana on väga keeruline ilma tuttava talunikuta leida ja vabrikukanadeni ma ei ole veel laskunud, olen praktikas siiski üsna vähe liha söönud. Jõuludeks tellis ema mahetalunikult vabalt kasvanud hane ja paar korda sai poest ka toodud (ei anna üldse mahedaga võrrelda. Netis võis lugeda, et eelistage poehane, see valmib paremini ja eelistage väikest, kuid tegelikult valmis suur mahehani pehmeks ja mahlaseks ning väiksed poehaned jäid ka rohkem kui 1h/1kg kohta küpsetades kõvaks.) Eile pool linna mahekana otsides läbi käinuna leidsin lõpuks hoopis vutid Lõunakeskuse Taluturult. Pärast selgus, et Tartu Kaubamajas müüakse ka neid. Toon siin ära üliheade linnusuppide retseptid.

Hanesupp

haneprae järelkajana valmistamiseks

1 mahehani

1 mahepart

soola

oliiviõli

mahe köögiviljapuljongikuubik

porgandit

kaalikat

paprikat

Praeks küpseta kõigepealt part küpsetuskotis. Seejärel küpseta hane lahtiselt ahjuplaadil 1h iga kg kohta. Iga paarikümne minuti tagant korja ahjuplaadilt hanerasva ära ja kasta hane pardiküpsetusleemega, mis kotti kogunes. Soolaga määri hane alles veidi enne valmimist, sool pikendab valmimisaega.

Kui hani on söödud (part on nii väike, et see sai otsa enne kui mina seda küpsenult nägin), pane järelejäänud rindkere natukese lihaga ja muud võimalikud allesjäänud mittenäritud kondid ööseks külma.

Järgmisel hommikul lõigu porgandid, kaalikas ja paprika, keeda vett. Vala potipõhjale oliiviõli, pudista õli hulka puljongikuubik, lisa porgandid, kuumuta kuni porganditel on kuldne kuma (minut-paar), lisa kaalikad, paprika, kuum vesi, hane rindkere ja tiba soola. Hauta umbes pool tundi. Eemalda luudelt kogu liha supi sisse, luud võta välja.

Vutisupp

5 jahutatud vutti (1 iga sööja kohta, väikese isuga sööjatele 1 vutt iga 1,5 sööja kohta)

soola

oliiviõli

mahe kanapuljongikuubik

4 porgandit

1 paprika

paar suurt peotäit tumedat riisi

jupp ingverit

Küpseta vutid tiba soolaga ahjukotis 200 C valmimiseni (alla tunni). Ahjukotile tee kahvliga väiksed augud peale poole, et aur välja pääseks.

Lõigu porgandid ja paprika, keeda vett. Vala potipõhjale oliiviõli, pudista õli hulka puljongikuubik, lisa porgandid, kuumuta segades kuni porganditel on kuldne kuma (minut-paar), lisa riis, sega ja kuumuta koos veel hetk (jälgi, et puljongis olev kanarasv põhja külge kinni ei hakkaks), lisa paprika, kuum vesi, küpsetatud vutid koos kotis oleva vedelikuga, haki hulka ingver. Hauta umbes 30-40 minutit.

3 thoughts on “Linnud

  1. Lugesin kunagi raamatut Richie Stone “Dieedid viiele biotüübile”. Seal on jagatud inimesed tüüpideks väidetava ajaloolise väljakujunemise järgi, kirjeldatud nende eluviisi ja toitumiseelistusi. Mulle väga meeldib teha igasuguseid eneseteste (psühholoogi kiiks ilmselt:) ja selle raamatu põhjal leidsin, et olen kütt-korilase tüüpi. Toitumissoovitusi ma rangelt raamatutest ei järgi, kuid eluviisi detailide osas on hea nii ideid leida, kui miski haakub oma tunnetega. Taimetoitlasena arvasin, et kütt-korilase tüübi juures sobib mulle peaaegu kõik, väljaarvatud küti osa. Täna hommikul supi jaoks vutti (pisike lind nagu võiks metsast leida) pestes aga leidsin, et pisilindude ja munade korjamine on täitsa mõeldav.
    Teine teooria, kus jagatakse inimesi tüüpideks ja kus olen ennast ära tundnud, on ajurveeda (Deepak Chopra “Täiuslik tervis” ja Anjum Anand “Toitu vastavalt oma tüübile”). Seal on öeldud, et üldiselt Indias pooldatakse taimetoitlust, kuid väikestes kogustes võib kõik olla raviva toimega ja vata ülekülluse puhul aitab hästi linnuliha söömine.

  2. Tere Ingrid! Aitäh et jagad meiega oma mõtteid. Huvitav on lugeda, et sa linnuliha sööd. Ka mina tegin muutused sellel aastal ja pärast 5 aastat taimetoidul ja viimane aasta peamiselt toortoidul, otsustasin süüa seda mida keha tahab ilma endale piiranguid seadmata. Olen nüüd söönud kala ja ka kanaliha kui keegi on valmistanud maitsva roa ja pole ennast süüdi tundnud. Mind inspireeris raamat Naised, Toit ja Jumal- Geneen Roth. Annan endale aasta aega, et saada lahti vanast mõtlemisest: seda tohib ja seda ei tohi süüa ja püüan tunnetada mida mu keha vajab ja tunneb. Lõpuks tahan jõuda selleni, et söön siis kui olen näljane, alati istun maha ja naudin toitu mida söön, misiganes mu keha tahab sellel hetkel ning söön seni kuni kõht on täis. Niipalju siis minust, aga tahtsin veel kord öelda aitäh et meiega oma blogi jagad, oled mind väga palju inspireerinud, südamest: tänan!

    • Tere, Triin

      Mina päris 100% taimetoitlane ei ole kunagi olnud. Sõin kogu aeg muna ja vähesel määral piimatooteid ja kala ka. Suurema osa peaaegu taimetotlane olemisest hakkas linnu- ja loomaliha mulle vastu, see ei tundunud söödavana, kuigi lapsena sõin palju ja hea meelega liha. Nüüd enne uuesti lindude sööma hakkamist tundus mõnda aega, et midagi on nagu puudu, lõpuks mõtlesin pea kogu aeg kanadest. Taimetoitlasena ma ei uskunud, et võiksin kunagi uuesti hakata liha sööma. Tundus, et areng saab olla ainult ühesuunaline, taimetoitlus on kõrgemal ja kui juba taimetoitlane olla, siis pigem liikuda sinnapoole, et mingi hetk mune ka ei söö enam. Toortoitlaseks pole ma kunagi tahtnud hakata, toortoit mõjub mulle tugevalt jahutavalt.

      Mõeldes oma tulevasest talupidamisest tahtsin kindlasti kanu ja hanesid pidada, arvasin, et pean neid lihtsalt rõõmu pärast ja aias peenarde üles siblimiseks ja kööki nad ei jõua. Nüüd arvan, et kindlasti jõuavad kööki ka. Samas loomade liha ei tundu minu jaoks ikka söödavana, peale vaadates hakkab vastu. Aga ma ei tea praegu, kuidas tulevikus söön, kas söön jätkuvalt linde või loomi ka või olen taimetoitlane, mingit kindlat plaani või eelistust ei ole.

      Õnneks ma ei ole kunagi selline taimetoitlane olnud, kes teistele suure lärmiga toitumisreegleid peale suruks:)

      Toitumises on väga oluline kuulata oma keha, mingid eksperdid ei tule kellegi teise kehas nende elu elama, kui nõuanded ei sobi.

Lisa kommentaar

