Esileht » Koduloomine » Eluviis » Ajamüüt 2

Ajamüüt 2

Postitus nr 200! Pidupäev:)

Täna kirjutan sellest, kuidas tähtsate tegevuste jaoks oma päevades ruumi leida ja teha.

Meeldetuletuseks, ajamüüdi esimeses osas kirjutasin, et kõige olulise oma ellu mahutamiseks on vaja teada, mis Sinu jaoks kõige olulisem on. Vaatasin lähemalt prioriteete ja nende täitmise toetamist. Ühe päeva raames ajaühikute efektiivselt jagamisest ei ole eriti kasu, kui Sa ei tea, mida oma ajaga pikas plaanis luua soovid. Seepärast soovitan lugeda ja rakendada ka esimest osa, kui Sa seda veel teinud ei ole.

Järgnevalt soovitusi igapäevaste valikute hõlbustamiseks.

1. Ka igapäevasel tasemel on oma sihte silmas pidades oluline loobuda kõigest, mis valitud suunal püsimist raskendab ja vajadusel leppida praegusel perioodil vähem tähtsate valdkondade esindatuse vähenemisega. Kuigi suured valikud võivad olla selged, kipuvad näiliselt tühised pisiasjad ikkagi vahel kogunema. Siia alla käivad:

*ajaraiskajad – kõik tegevused, millel puudub sügavam mõte, kuid millega on lihtne aega täita. Näiteks TV, netis surfamine, sotsiaalvõrgustikes aja veetmine, liiga sageli e-maili kontrollimine…;

*asendustegevused – kõik, mis tundub väga kasulik ja vajalik ja võib seda ka olla, kuid mida tehakse selleks, et vältida millegi parajasti olulisema tegemist. Näiteks koristamine ja aias tegutsemine läheneva tähtajaga projekti kirjutamise asemel või kauge tähtajaga projekti kallal nokitsemine selle asemel, et ümbritsevas kaoses korda luua;

*rollielementide tähtsuse järjekorra segadus. Näiteks olukord, kus oled läinud kõrgkooli õppima sooviga sel erialal tegutsema hakata, kuid veedad nii palju aega tudengipidudel või vabatahtliku aktiivsusega, et loengutest eriti midagi külge ei jää ja kodutööd saavad põlve otsas kuidagi tehtud. Või lapsevanemal rahateenimise ülesande lapse jaoks emotsionaalselt kohal olemisest tähtsamaks pidamine. Kodu loomise ja hoidmise juures materiaalsete asjade soetamise kodus kohal olemisest ja õhkkonna loomisest tähtsamaks pidamine.

*suutmatus öelda ei, kui teised paluvad teha midagi, mis Sinu valitud suunaga kooskõlas ei ole ja tõmbab Sind oma rajalt kõrvale või pisipalvete täitmine, mis hajutab tähelepanu ja pikendab oluliselt keskendumiseks vajalikku aega.

2. Eelista alati rutiinseid hooldustoiminguid tulekustutamise vajaduse tekkida laskmisele. Lihtsam on asjad iga kasutamise järel oma kohale panna ja pikaajalisi ettevõtmisi konkreetsete väikeste sammudena täide viia kui kord kuus või nädalas talutavuse piiri ületanud kaost vaadata ja mõelda, kust otsast korra loomist ja järele tegemist alustada. Vaata oma ajalisi võimalusi pikemalt ette ja tee vaiksel perioodil seda, mille tähtaeg on kiirel perioodil. Jättes asju viimasele hetkele, võib midagi vahele tulla ja närvikulu on suurem. Arvesta, et ka väga hästi korraldatud hooldustoimingutega valdkonnas on igal juhul vaja aegajalt suurpuhastus teha ja asjade seis ja edasised valikud üle vaadata. Hooldustoimingud lihtsustavad igapäevast elu ja suurpuhastuse käiku.

3. Tekita rütm, mis kannab Sind pehmelt ja võimaldab osad tegevused nö automaatpiloodile panna. Oma rütmi loomisel tunneta, mis aitab Sul hästi ja terviklikult elada. Valitud suuna suhtes kõige olulisemad tegevused tee osaks hommiku- ja õhturütmist. Kui Sul on hommikuti mõtted selged ja õhtuti väsid varakult, lülita hommikurütmi sisse aktiivset mõtlemist eeldavad tegevused ning õhtusse ümbruses korra loomine ja vaikselt päeva lõpetamine. Kui hommikuti vajad pikka aega ärkamiseks, arvesta sellega ajas, mille ärkamise ja välja minemise vahele jätad ja tee hommikul ära asjad, mis ei eelda suurt mõtlemise pingutust. Hoolitse, et hooldustoimingud oleksid igapäevase rütmi osa. Igal juhul on valitud suunas edasi liikumiseks oluline, et suunda toetavad konkreetsed tegevused oleksid iga päeva kindel osa ja ei jääks sõltuma juhusest, kas kusagil tekib vaba hetk. Minu hommikurütmist saad lugeda siin.

4. Koonda sarnased tegevused kokku, et vähendada ümberlülitumisele kuluvat energiat. Tegevusi saab koondada funktsiooni ja asukoha järgi. Mina eelistan asukoha järgi koondada. Näiteks teen nimekirja, mida on vaja lähiajal internetis teha. Kirjutan kõigepealt tekstid valmis ja siis viin mitu asja korraga netti ning teen ühtlasi ära nimekirjas olevad tegevused. Selline koondamine vähendab oluliselt internetile ja üldse arvutile kuluvat aega. Päeva jooksul meelde tulemise järgi arvuti ja neti avamisel kulub palju aega erinevate tegevuste vahel ümberlülitumiseks ning tekib palju ahvatlusi vaadata veel seda ja toda lehekülge, mis hetkel ei ole nii olulised. Nii jäävad terviklikud keskendumist soodustavad ajavahemikud ka kõige muu jaoks peale arvutiga seotud tegevuste, sh kodu korrastamiseks, raamatute lugemiseks, näost-näkku suhtlemiseks, loengus räägitava kuulamiseks, paberi ja pastaka abil asjade läbi mõtlemiseks, väljas käimiseks, toidu valmistamiseks ja söömiseks… Veel koondan väljas käimist eeldavaid tegevusi – raamatukogus, poes, turul, külas käimised saab ühe käigu peale sättida. Funktsiooni järgi koondamine tähendab, et keskendud ühele sihile korraga, käies sama sihi nimel järjest erinevates kohtades ja erinevate sihtide nimel samas kohas mitu korda. Näiteks käid kõigepealt turul, viid ostetud asjad koju, teed süüa, sööd. Siis käid samas linnajaos uuesti töö või kooli asjus, tuled koju, vahetad riided. Ja õhtul veel kolmandat korda jälle samasse piirkonda külla või peole. Mõnedele inimestele sobib nii keskenduda. Koha järgi koondades ühendaks mina need käigud vähemalt kaheks kokku.

5. Jäta õhuruumi hingamiseks ja uuteks võimalusteks. Elu ei pea olema viimseni kasulikke tegevusi täis topitud. Sa ei tea kunagi, mis võimalus võib homme tulla, kuid kui Su ajakasutus on juba pingul, on keeruline kohe ümber orienteeruda.

Ajakasutust, oma prioriteetide leidmist ja muud toetava eluviisi loomise juures olulist käsitlen pikemalt e-raamatus „Kuidas luua harmoonilist kodu?“. Uuri lähemalt!

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s